lördag 10 september 2011

Planteringsdax!

Idag på eftermiddan blev en grävardag i solskenet. 
Rabatten intill soldäcket fick sig ett rejält lyft! Det är ju så när man hittar växter lite då och då som man vill plantera och så petar man ner lite här å där och så blir den en salig röra. Först ville jag ha en ganska stram rabatt med mycket gräs, dagliljor och lite taklök. Men med tiden har jag blivit fäst för rosor och det har planterats 5 rosbuskar dit på kort tid och nu har kärleksörten vuxit upp som jag försökt rensat bort och vad jag är glad för att dom finns kvar! För nu står dom så fint och passar in i min nya rabatt. 
Rosorna har fått vara kvar, ja faktiskt det mesta, det vara bara det att zebragräset blev sååå högt och stort där det stod i framkanten så den fick en ny plats i bakgrunden istället. Så nu är det en blandning av rosor, mest gammaldagsa sorter i rosa nyanser, kärleksört, alunrot, campanula, jungfrunäva, lite gräs, dagliljor, riddarsporre, temynta och min älskade hasselört!  Den sistnämnda fick jag hemskickas som små, små plantor av en snäll person på nätet som tyckte hon hade massor och kunde dela med sig. Så när vi köpte stugan i slutet på 2008 fick den följa med hit och den storm trivs och jag har 5 stora ruggar som jag är salig över!

Sen var jag och fyndade lite perenner till halva priset; rosa riddarsporre, någon campanula sort, temynta, jungfrunäva, vit rosenvial och en till sort som jag minns var fackelblomster.
Så nu går den nya rabatten i ROSA...Jisses, blir nog att flytta om lite för den skulle ju vara rosa och blå i mina tankar...

Sen är det ju så svårt att sluta när man väl har börjat :)
Rosenmandeln fick en ny plats så den slipper att trängas i rosen buskarna & en klematis fick flytta. Sen kom sekatören fram och diverse kvistar togs bort vilket är skönt så man slipper jobba ihjäl sig på våren när att ska städas och läggas på rishögen.

Det blev en kasse med diverse härligheter med hem också. Lite potatis, morötter, broccoli, äpplen och ringblommor och klematis till vasen. 
Sen var du ju det där med dillen...det var ju meningen att den skulle frysas in men det glömdes liksom bort så nu har jag mängder med dillfrön till nästa år. Så nu har jag dille på dill :)

En rabatt som behöver lite hyfs!
Färdig!

Aluntor, Campanula, Jungfrunäva, Hasselört, Kärleksört & lite annat smått och gott

Rosenmandelträdet fick en ny plats

Inga kommentarer: