tisdag 17 maj 2011

En alldeles egen täppa!

Ommålad och fin
År 2008 hade vi en liten odlingslott på Charlottenborg men vi längtade och efter något större och som vi kunde sova över i. Så samma sommar gick vi runt i Fyrby koloniområde och suktade och suktade. Vi pratade med någon dam där och fick veta att de flesta stugor har fått från generation till generation och bara någon stuga per år var ute till försäljning. Men detta år var det ett par stugor till salu. Jag var och tittade på en och vilket renoveringsobjekt! Men sen fick ja nys om en som låg ute på blocket, en sån där liten söt röd stuga med vita knutar, äppelträd och en lagom stor gräsplätt. Visst det var inte i topp skick, huset behövdes målas om och invändig ville man ju ändra på en hel del. Trädgården var inte heller skött på länge det kunde man se, kirskål och ogräs i rabatter och lite var stans. Men som den trädgårdsnörd man är så ser man potetialen och vad man kan göra utav det hela.

Så med lite prutande blev den lilla röda stugan vår hösten 2008 och ingen var gladare än vi!

Snacka om att man var ivrig! Men man gjorde det man kunde eftersom det var september och lite ruggigt ute. Så jag gick med skottkärran fram och tillbaks för att gräva upp växter från förra odlingslotten (vilket ja kom överens om med den nya ägaren) till vår nya kolonilott.
Jag minns att jag tog mig ann den ogräsbeklädda grusgången när jag satt där i tjock tröja och regnkappa i det ruggiga vädret.

Inga kommentarer: